El MEP participa a la iniciativa “Museus i Liceu: una història compartida” amb un estampat policromat de l’escena de l’òpera Aida, en el marc del seu 175è aniversari

Museus i Liceu: una història compartida és el resultat d’un projecte entre museus, col·leccions, biblioteques, arxius i centres d’exposicions de Catalunya i el Liceu per commemorar el 175è aniversari del Gran Teatre. L’acció també vol contribuir a fer xarxa i establir lligams entre les institucions culturals del país

119 centres culturals entre els quals es troba el Museu de l’Estampació, han seleccionat una o diverses obres de les seves col·leccions relacionades amb la història del Liceu que exposaran durant uns mesos a les seves seus, entre el 15 de març de 2022 i el 31 de juliol de 2023.

Moltes de les obres tenen una relació directa amb el Teatre, d’altres, però estan relacionades amb el món de l’òpera, la música o el teatre, i formen part, alhora, de l’herència cultural necessària per ser on som avui i documentar la història del Gran Teatre del Liceu.

La peça seleccionada pel Museu de l’Estampació de Premià de Mar és una mostra estampada amb escena d’Aida, datada de l’any 1884 i que pertany a la col·lecció de l’España Industrial.

Es tracta d’una escena de l’òpera Aida de Verdi, que es va estrenar el 1871 a El Caire i el 25 de febrer de 1877 es va representar per primera vegada al Liceu de Barcelona. El fragment conservat mostra a Amneris, filla del rei d’Egipte, entretenint-se escoltant música i veient dansar les seves esclaves en motiu de la celebració de la victòria de Radamès (primera escena del segon acte).

Als segles XVIII i XIX era molt comú a tot Europa fer teixits que representaven escenes d’òperes. Sovint es feia un quadre on es recollia l’escenografia i els personatges, que es presentava en un saló. D’aquest, un gravador en feia una estampa, i un dissenyador s’hi inspirava per fer el disseny de l’estampat. Els teixits constituïen la darrera baula d’una seqüència on es transferien les representacions a diferents llenguatges i suport, i les robes s’inspiraven directament de models artístics.

Estampat policromat de 55,5 x 76,5 cm datat del 1884 on s’hi representa una escena de l’òpera Aida,
concretament l’escena d’Amneris celebrant la victòria sobre l’exèrcit etíop.