Teixit estampat Els ocells

Dins el regne animal, els ocells són els motius estampats més representats durant tota la segona meitat del segle XIX. La temàtica de les aus és molt comuna des dels inicis de l’estampació tèxtil, i ja era present en els teixits de l’antic Egipte. En les col·leccions de la fàbrica La España Industrial de Barcelona trobem teixits amb imatges d’ocells que reprodueixen de forma fidedigna algunes espècies comunes de la fauna autòctona o de països remots, i altres que no responen a cap espècie concreta però són un pretext per donar color i vivacitat a les composicions. En d’altres, la figura de l’ocell té una funció simbòlica o bé té un marcat caràcter sintètic i destaca per l’abstracció, amb un marcat caràcter geomètric.

Dins el llegat de la fàbrica La España Industrial hem pogut reconèixer espècies comunes, que habiten o migren a Europa i també aus exòtiques. Les caderneres, les merles i els gafarrons, els faisans, les perdius, les orenetes, els botxins, els tords, els coloms, el pinsans, les aloses i les cigonyes, que constitueixen una part, discreta però significativa, de la producció. Es representen amb voluntat de realisme i, en alguns casos, com si es tractés de reproduccions de làmines científiques.

En destaquem aquesta composició de prop de 1870. Està formada per dos ocells inscrits en una orla de forma oval decorada a la base amb una composició floral i a la part superior amb fulles de roure i glans, amb un llaç que les uneix a la cúspide d’on surten una mena de collars de perles i un petit medalló. El fons està decorat amb arabescos de formes molt estilitzades i sinuoses, que donen moviment a la composició. Tant els coloms com els arabescos són fets en grisalla, i només hi ha les notes de color groc de les glans. Tot i que la representació vol ser realista, els dos ocells simulen ser coloms o tórtores, però no responen exactament a aquests models. Malgrat tot, es destaca un missatge d’elegància i refinament, un llegat de l’època de Segon Imperi.