Mocadors estampats de Kima Guitart

Pionera a Espanya de la tècnica de pintura sobre seda, l’obra de Kima Guitart és eclèctica i recorre diversos camps creatius, treballant tant les sedes murals, indumentària i complements com fent per encàrrecs puntuals per institucions i empreses. Kima Guitart va rebre, a principis del segle XXI, l’encàrrec de realitzar mocadors d’obsequi per diferents institucions. En aquest àmbit, on la llibertat de la creadora es veu condicionada per la necessitat de respondre a uns valors de marca, a una imatge corporativa ja establerta, l’artista s’adapta a les exigències del client. Kima respon a aquests encàrrecs transformant-los en una eina de comunicació compromesa, impregnada de dinamisme, on recull tradició i modernitat.

L’encàrrec que rep del Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya el resol amb l’efígie de les gàrgoles que remeten al Palau. Respon amb uns tons pedra, que sap combinar amb la lleugeresa del georgette de seda estampat artesanalment a la lionesa, i que atorguen classicisme i elegància al fulard. L’expressió de la gàrgola, ens remet a l’art propi de l’inici de la institució, i ens parla de la solidesa de la institució.

Per a la mateixa institució, fa un segon encàrrec, amb un impacte visual de gran força. Kima reinterpreta la senyera en barres blanques i negres, i al damunt, en negatiu, reitera la paraula Catalunya. L’obra, pel cromatisme i traç enèrgic, remet als esgrafiats d’Antoni Tàpies. Kima ha buscat fer una composició versàtil i com a resultat n’obté un fulard que cobreix la dona amb elegància, de manera que els motius, sempre canviants, creen un joc visual atractiu entorn el coll o sobre les espatlles.

El compromís amb les lletres i la cultura és palès en la seva obra Biblioteca en guerra, un encàrrec de la Biblioteca Nacional fet el 2005. Altra vegada reprèn el seu ampli coneixement de la iconografia dels mocadors antics, i reinventa el mocador commemoratiu amb una fotografia de soldats que posen a bon resguard els llibres de la Biblioteca, una fotografia travessada per un enreixat de línies negres, imatge de la repressió. Kima recupera de la memòria aquells herois anònims i dignifica el seu paper de salvaguarda del patrimoni bibliogràfic.