Història de l’edifici (Fàbrica del Gas)

Una mica d’història

El Museu inicia la seva activitat amb anterioritat a l’any 1979, data en què va passar a ser municipal i se’n van aprovar els estatuts. Havia estat promogut per l’entitat Associació d’Estudis Científics i Culturals de Premià de Mar (AECC), que l’havia acollit a les dependències del carrer d’Àngel Guimerà.

La seu del Museu es va establir a la Masia de Can Manent, de propietat municipal. El 1986 es va inaugurar definitivament com a museu amb exposició permanent oberta al públic. L’any 1983 va entrar a formar part de la Xarxa de Museus Locals i Comarcals de la Diputació de Barcelona, i el 1999 es va vincular al Sistema Territorial del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya. El 1996 va passar a ser museu registrat de la Generalitat de Catalunya, amb el número 10.

Cap a la fi del segle XX, es va donar un impuls important al Museu. Es va rehabilitar l’antiga Fàbrica del Gas com a nova seu del Museu, amb unes instal·lacions més àmplies i accessibles. El 14 d’abril del 2002 s’inaugurava la rehabilitada Fàbrica del Gas.

Actualment, el Museu té la funció de preservar les col·leccions, difondre-les i estudiar-les, i ha desenvolupat una tasca paral·lela en l’obrador del Museu, centrat en la didàctica de l’estampació, la recuperació de tècniques tradicionals i el foment de la sostenibilitat en el tèxtil.

Un edifici singular

El Museu d’Estampació de Premià de Mar té la seva seu a l’antiga Fàbrica del Gas de Premià de Mar. La Fàbrica del Gas és un edifici construït el 1884, d’estil de transició entre el neoclàssic i el modernisme industrial, i l’any 2000, quan se’n va iniciar la rehabilitació, era l’única fàbrica de gas d’hulla que quedava dempeus a Catalunya. Encara conservava l’estructura que havia tingut des del moment de la seva creació, tret dels forns que hi havia hagut al centre del pati, que havien estat desmantellats.

La nau 1, actualment ocupada per les oficines de Promoció Econòmica de la ciutat, era l’habitatge del director, tal com s’estilava a les fàbriques del segle XIX. Les naus 3 i 4, actualment ocupades pel Museu, eren porxades i estaven destinades a acollir el procés de purificació del gas i a dipòsit del carbó i les seves classificacions. Els dipòsits per emmagatzemar el gas eren a la part alta del recinte. A la sala d’exposicions temporals encara es conserva un antic regulador de gas, que estava a l’entrada del poble de Premià de Dalt.

Podeu trobar més informació de La Fàbrica del Gas al web de Patrimoni de Premià de Mar https://patrimoni.pdm.cat/