Conjunt de jaqueta i vestit estampat amb motius marins i petxines sobre fons blau

Museu actual: Museu de l’Estampació de Premià de Mar
Cronologia: 1940-1949
Gènere: Dona
Procedència: Catalunya
Qui ha portat la peça: Montserrat Dalí

El vestit està folrat amb tafetà blanc de cotó, no té espatlles, amb escot paraula d’honor i un teixit d’organdí que sobresurt de l’interior. La faldilla és de pinces, de deu pales, i ampla. Composició de l’estampat: figuratiu marí; peça tirada de caragolines de mar i garotes grans disperses sobre un fons blau estampat on respiren alguns pics irregulars de blanc d’empesa. Fons d’empesa: blanc. El teixit fou estampat al taller del Poble Espanyol. Montserrat Dalí, la mare d’Eulàlia, s’havia fet confeccionar aquest vestit a Pertegaz i l’havia portat ella mateixa.

Creador: Pertegaz
Firma: Manuel Pertegaz

Traslladat a Barcelona als deu anys, Manuel Pertegaz (Olba, Terol, 1918 – Barcelona, 2014) inicia aviat la seva trajectòria en el món de la sastreria treballant als tallers d’altres sastres, com ara Ángulo. L’any 1942 obre una casa de modes pròpia a l’Avinguda Diagonal i presenta la primera col·lecció d’alta costura, entrant ben aviat a formar part de la Cooperativa d’Alta costura. A la botiga de Barcelona s’hi afegeix l’any 1948 una a Madrid.

Al mateix temps, Pertegaz estreny lligams amb Dior i Balenciaga i, durant la dècada dels 50, s’internacionalitza definitivament, viatjant als EUA per presentar les seves col·leccions amb els grans noms del moment, i rebent l’ “Òscar de la costura” per la Universitat de Harvard. Arran la mort de Christian Dior l’any 1957, Pertegaz rebutjà dirigir la casa francesa per continuar la seva pròpia firma, que segueix amb èxit fins avui.

Als nombrosos guardons internacionals rebuts al llarg de la seva carrera, s’afegeix el Premi Nacional de Disseny i Moda de l’any 2009. Les creacions de Pertegaz es caracteritzen per una construcció molt treballada i de gran qualitat i un dels elements que l’identifiquen és l’ús dels teixits estampats amb puntets.

Consultar el web de Pertegaz [1]
Any: 1945-1950
Ús: Exterior
Tipologia d’ús: Indumentària d’inspiració internacional
Tipus de peça: Indumentària civil femenina
Tacte: Llis
Color: Blaus
Ornamentació: Estampat Tul
Material: Cotó
Enllaços externs: https://pertegaz.com | http://visitmuseum.gencat.cat/ca/museu-de-l-estampacio-de-premia-de-mar/ambit/l- estampacio-al-bac/
Hemeroteca: http://trencadis.diba.cat/Trencadis/imgview/trencadis/diba11408/7?contentFlg=0

 

Bibliografia:

AMBROSE, GAVIN; Harris, Paul. Diccionario visual de la moda. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.
BANDRÉS OTO, MARIBEL. El vestido y la moda. Barcelona: Larousse, 1998. BAUDOT, FRANÇOIS. La moda en el siglo XX. GUSTAVO GILI, 2008 BAXTER-WRIGHT, EMMA [ET. AL.] Moda vintage: la evolución de la moda y el vestido en los últimos cien años. Barcelona: Parramón, 2008

BUXBAUM, GERDA (ed.) Iconos de la moda: el siglo XX. Barcelona: Electa, 2007. CODINA, MÓNICA. “Crear moda, hacer cultura”. A: Ars Brevis: anuario de la Cátedra Ramón Llull Blanquerna, n. 10 (2004), p. 43-62. [2]
CODINA, MÓNICA; MONTSERRAT HERRERO (eds.) Mirando la moda: once reflexiones. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2004.

DELPIERRE, MADELEINE. Le costume: la haute couture de 1940 à nos jours. Paris: Flammarion , cop. 1991
Elio Berhanyer: 50 años de moda: exposició, Museo del Traje, CIPE. Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, 2008.

FIGUERAS SERRA, JOSEFINA. Moda española: una historia de sueños y realidades. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2003.
FUKAI, AKIKO (ed.) Moda: una historia desde el siglo XVIII al siglo XX : la colección del Instituto de la Indumentaria de Kioto Taschen , 2006

GOLBIN, PAMELA. Madeleine Vionnet: puriste de la mode. Paris: Arts décoratifs , 2009
HERRERO, MONSERRAT. “Fascinación a la carta: moda y posmodernidad”. A: Nueva revista de política, cultura y arte. N. 72 (nov.-dic. 2000), p. 79-87. Inspiraciones: Mariano Fortuny y Madrazo: exposició, Museo del Traje – CIPE. Direcció, Eloy Martínez de la Pera Celada; textos, Eloy Martínez de la Pera Celada [et al.]. Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, 2010.

La mirada de Vogue: exposición. Editor, Javier Pascual del Olmo; directora, Yolanda Sacristán; subdirector, Javier Fernández de Angulo; comissari, Rafael Levenfeld; coordinació, María Fitz James Stuart. Madrid: Museo del Traje, Centro de Investigación y Patrimonio Etnológico: Ediciones Condé Nast, 2004.

Manus x machina: fashion in an age of technology. New York: Metropolitan Museum of Art, 2016
MARTÍNEZ BARREIRO, ANA MARÍA. “La difusión de la moda en la era de la globalización”. A: Papers: revista de sociología, n. 81 (2006), p. 187-204. [3] MARTÍNEZ BARREIRO, ANA MARÍA. “La moda en las sociedades avanzadas”. A: Papers: revista de sociología, n. 54 (1998), p. 129-137. [4]

MORALES, MARÍA LUZ. La moda: el traje y las costumbres en la primera mitad del siglo XX. Barcelona: Salvat, 1947.
Mutations: mode, 1960-2000. Exposició. Musée de la mode et du costume (París, França). Paris: Paris-musées, 2000.

NICOLÁS MARTÍNEZ, MARÍA DEL MAR. “Mariano Fortuny y Madrazo: vestidos y tejidos de la colección del Museo del Traje”. A: Indumenta: revista del Museo del

Traje, n. 0 (2007), p. 113-122. [5]
PARICIO ESTEBAN, PILAR. “El encuadre de la moda en los diarios españoles de información general de ámbito nacional (1900-1994)”. A: Revista Latina de comunicación social, n. 28 (2000), p. 1-4. [6]
Paris-couture-années trente. Exposició. Paris-Musées : Société de l’histoire du costume , cop. 1987
REMAURY, BRUNO (ed.) Dictionnaire de la mode au XXe siècle Paris : Regard , cop. 1996
RIVIÈRE, MARGARITA. Diccionario de la moda: los estilos del siglo XX. Barcelona: Grijalbo, 1999.
SAILLARD, OLIVER; DUCHÊNE, VIRGINE, MANESCAU, JACQUELINE. L’homme objet : la mode masculine de 1945 à nos jours. Marseille: Musées de Marseille , 1996
SCOPA-ZUCCHI, OSCAR (ed.). Vogue España 100 años de moda. Madrid; Barcelona; París: Condé Nast, 2000..
SICARD, MARIE-CLAUDE. Lujo, mentiras y marketing: ¿cómo funcionan las marcas de lujo? Barcelona: Gustavo Gili, 2007.
SMITH, PAUL JULIÁN. Contemporary Spanish culture: tv, fashion, art and film. Cambridge: Polity press, 2003.
URREA, INMACULADA. Coco Chanel: la revolución de un estilo. Barcelona: Ediciones Internacionales Universitarias, 1997
URREA, INMACULADA. Desvistiendo el siglo XX. Madrid: Ediciones internacionales universitarias, 1999
VÁSQUEZ ROCCA, ADOLFO. “La moda en la postmodernidad: deconstrucción del fenómeno fashion”. A: Nómadas: revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, n. 11 (2005).
VILAR, MARÍA JOSÉ. Estética y tiranía de la moda. Barcelona: Planeta; Madrid: Editora Nacional, 1975.
VV.AA. Moda: una historia del siglo XX. TASCHEN BENEDIKT, 2012
WAUGH, NORAH. The cut of women’s clothes 1600 – 1930 London: Faber and Faber, 1968.